Onze experts delen hun gouden tips voor een goed georganiseerde verhuizing — praktische adviezen die u helpen tijd, geld en stress te besparen tijdens elke stap van het verhuisproces.
Of u nu naar de overkant van de straat verhuist of naar een andere stad, een goede voorbereiding maakt het verschil. Onze verhuizers staan dagelijks in de praktijk en weten precies waar het vaak misgaat — maar vooral wat wél werkt.
Wij delen onze kennis en ervaring, zodat u met vertrouwen uw volgende verhuizing ingaat.
Het is belangrijk dat u inzicht heeft in het verhuisvolume van uw verhuizing. Op deze manier kunt u namelijk een inschatting maken hoeveel sterke verhuisdozen dat u nodig heeft. Maar ook voor een verhuisbedrijf is het fijn als zij het aantal kuub (m3) weten zodat ze in kunnen schatten hoeveel verhuizers er ingezet moeten worden (en welke verhuiswagen ze moeten gebruiken).
Bij uw verhuizing moeten er veel administratieve zaken worden geregeld. Waar moet u zoal aan denken?
Uw meubilair moet op worden gemeten. Er moet gekeken worden wat er door de deur of het trappengat past. Misschien kunnen meubels ook wel uit elkaar worden gehaald, maar als het niet hoeft, is dat alleen maar extra werk. Verhuizers kunnen u helpen met sjouwen, er kan dan een verhuislift worden gehuurd (inclusief verhuizer) en dan hoeft u niet zoveel te sjouwen. Het is fijn dat u daar ook op kunt rekenen, want zo kunt u uw rug een beetje sparen, en dat is wel fijn omdat er al zoveel werk verricht moet worden. Geeft u daarom uit handen wat u kunt, want dan geeft dat u ook even wat meer ruimte en rust.
U heeft voor uw verhuizing veel verhuisdozen nodig, maar gaat u deze kopen of lenen? Soms kunnen ze ook gratis geregeld worden. Een verhuisbedrijf biedt de service vaak ook aan en dan kunt u deze gebruiken, ze zijn vaak extra sterk! U kunt ook dozen bewaren die u krijgt van pakketjes of in de supermarkt dozen halen. Vaak hebben ze stevige dozens en deze kunt u dan gebruiken om te verhuizen. Het is beter dat u extra dozen heeft dan dat u alles vol moet stoppen met veel en zware spullen. Noteert u ook op de dozen wat er in zit, zo is het later direct in de betreffende kamer te plaatsen en eenvoudiger met uitpakken.
Als u gaat verhuizen, is dat vaak een geschikt moment om eens na te gaan wat voor spullen u allemaal heeft. Wat heeft u nog nodig? Wat moet er echt mee worden verhuisd? Wat kan er eigenlijk weg worden gegooid? Misschien heeft u nog wel dozen op een slaapkamer of zolder staan die al jaren niet open zijn geweest. Meestal zijn het dan spullen die u niet meer nodig heeft en deze kunnen vaak weg, dit ruimt echt op! Het is fijner dat u eerst alles uit gaat zoeken, dan hoeft u het niet mee te verhuizen. Dit kost u nu dan wel iets meer tijd, maar dan gaat u wel naar een nieuwe woning over met spullen die u echt nodig heeft of wilt bewaren. Daarom is het ook zo belangrijk dat u op tijd gaat beginnen met de voorbereidingen van de verhuizing.
Het inpakken van de verhuisdozen is een vak apart. U kunt er zelf ook veel aan doen, zo moet u zorgen voor stevige dozen, alles moet goed dicht worden geplakt en u moet alles natuurlijk goed verdelen over de dozen. We hebben een paar tips hoe dat u de inboedel goed in kunt pakken:
Het is belangrijk dat u goed let op spullen die brandbaar zijn of breekbaar zijn. U kunt ze maar beter extra goed beschermen, denkt u dan aan het inpakken in papier of in handdoeken of eventueel in kleding. Het is dan allemaal veiliger, maar ook beter beschermd en dat is natuurlijk de bedoeling!
Als u gaat verhuizen, dan is het geen pretje wanneer dat u meters met dozen moet sjouwen naar de verhuiswagen en bij de nieuwe woning weer. Daarom is een goede parkeergelegenheid goud waard! Er kan ook eventueel aan de buren gevraagd worden of dat u de auto die betreffende dag daar mag plaatsen zodat u meer ruimte heeft voor de verhuis bezigheden.
Bent u iets vergeten? Loop de woning nog eens door, zijn alle verhuisdozen dicht en ingepakt? Heeft u een kelder of schuur, ga hier dan ook even extra kijken of bij de bergruimte. Als u alles heeft dan kunt u met een gerust hart gaan en aan de verhuizing beginnen.
Nog een laatste gouden tip, en die gaat over wat u NIET moet doen tijdens een verhuizing: tape geen kastdeuren dicht want dit kan namelijk de lak beschadigen. Daarnaast nog enkele belangrijke tips:
Welke verhuizing er ook op de planning staat, bij Magic Movers vindt u altijd de juiste service.
Heeft u nog vragen over uw verhuizing? Hieronder vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Neem gerust contact met ons op — ons team helpt u graag verder.
Idealiter begint u vier tot zes weken voor de verhuisdatum. Zo heeft u voldoende tijd om spullen uit te zoeken, uw verhuisvergunning te regelen en eventueel hulp in te schakelen.
Uw verhuisvolume is de totale hoeveelheid spullen die u wilt verhuizen. Dat berekent u eenvoudig met onze online rekentool. Zo weet u precies hoeveel ruimte er nodig is in de wagen en hoeveel verhuizers wij moeten inzetten.
Dat mag, maar het hoeft niet. In steden als Amsterdam of Haarlem is een vergunning verplicht als er een verhuislift of wagen op straat moet staan. Wij kunnen dit voor u regelen, zodat u zeker weet dat alles volgens de regels verloopt.
Dat hangt af van de grootte van uw woning, de afstand en de hoeveelheid hulp die u wilt. Gemiddeld duurt een particuliere verhuizing tussen de 4 en 8 uur.
Gebruik stevig inpakpapier, handdoeken of bubbelfolie. Plaats zware spullen onderin en breekbare spullen bovenop. Label de dozen met ‘breekbaar’ en geef dat ook aan op de verhuisdag, zodat onze verhuizers er extra voorzichtig mee omgaan.
Ja, dat kan! Magic Movers is ook beschikbaar in het weekend, afhankelijk van de planning. Vooral in drukke periodes (zoals maandwisselingen) raden we aan om tijdig te reserveren.
Geen probleem, wij verhuizen gewoon door. Onze wagens en materialen zijn goed beschermd tegen regen, en we zorgen dat uw spullen droog en veilig blijven.
Ja hoor! Als u dat wilt, kunt u zeker meehelpen met lichte taken, zoals dozen aangeven of kleine meubels tillen. Geef dit even aan bij het aanvragen van de offerte, dan houden wij daar rekening mee in de planning.